اخبار و مقالات

تفاوت نایلون درجه یک و دو چیست؟

تفاوت نایلون درجه یک و دو

نایلون شاید یکی از کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین الیاف پلاستیکی تولیدی باشد. نایلون‌های عرضه‌شده در بازار کیفیت‌های متفاوتی دارند و در واقع کیفیت‌های مختلف برای کاربردهای مختلف است. به‌طور کلی، نایلون درجه یک و درجه 2 در بازار موجود هستند. این‌که تفاوت نایلون درجه یک و دو در چیست و براساس چه معیارهایی از هم تشخیص داده می‌شوند در این مطلب بررسی می‌شود.

تفاوت نایلون درجه یک و دو

نایلون درجه یک در مقایسه با درجه 2 از کیفیت بالاتری برخوردار است، دوام بیشتری دارد، در برابر سایش مقاوم است و عملکرد کلی بهتری دارد. نایلون درجه یک اغلب در کاربردهایی استفاده می‌شود که در آن استحکام و طول عمر بسیار مهم است.

از سوی دیگر، نایلون درجه 2 از کیفیت پایین‌تری برخوردار است و ممکن است سطح دوام و عملکرد مشابه درجه یک را ارائه ندهد. معمولا در کاربردهای کم تقاضا که هزینه آن دغدغه اصلی است، مانند تولید محصولات کم مصرف، استفاده می‌شود.

مواد اولیه که در تولید نایلون استفاده می‌شود، یکی از مواردی است که منجر به تفاوت نایلون درجه یک و دو می‌شود. یکی از مواد اصلی که در تولید نایلون به کار می‌رود گرانول است که از مواد شیمیایی به دست می‌آید. این مواد گرانولی اگر خروجی مستقیم فرایندهای پتروشیمی باشد و برای تولید نایلون استفاده شود، نو و در واقع درجه یک محسوب می‌شود.

تفاوت نایلون درجه یک و دو

بازیافت پلاستیک‌های دیگر

در شرایطی که گرانول خروجی فرایند بازیافت پلاستیک‌های دیگر یا به اصطلاح مواد اولیه ضایعاتی باشد، نایلون خروجی درجه 2 نامیده می‌شود. به این دلیل که در فرایندهای بازیافت مواد ویژگی‌های گرانولی خود را از دست می‌دهند، کیفیت مواد اولیه تولیدی نایلون هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه نایلون خروجی با کیفیت‌های پایین‌تری خواهد بود.

در واقع هرچه کیفیت مواداولیه بالاتر باشد، نایلون تولیدی هم با کیفیت بیشتری خواهد بود. ضایعات پلاستیکی بیشتر برای تولید کیسه‌های زباله کاربرد دارند. بنابراین، کیفیت مواداولیه عامل مهمی در تشخیص تفاوت کیفیت نایلون‌های موجود در بازار و کاربردهای مختلف آن‌ها است.

نایلون های درجه ‌۱ و ۲ چگونه متمایز می‌شوند؟

برای تشخیص تفاوت نایلون درجه یک و دو باید چندین معیار را در نظر بگیریم:

  • کیفیت مواد اولیه: مواداولیه تولید نایلون دارای آنتی‌اکسیدان هستند که در مراحل بازیافت نایلون این خاصیت به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. کمبود آنتی اکسیدان منجر می‌شود تا محصول نهایی رنگ تیره و کدری داشته باشد.
  • رنگ نایلون: نایلون‌های با رنگ روشن و شفاف درجه یک هستند و نایلون‌های کدر درجه 2 به‌حساب می‌آیند.
  • بوی نایلون: یکی از موارد تفاوت نایلون درجه یک و دو بوی نامطبوع و بدی است که نایلون‌های درجه 2 دارند. بوی این نایلون‌ها واقعا آزاردهنده است. بنابراین براساس بوی محصول نایلون نهایی نیز می‌توان متوجه شد که آیا نایلون درجه یک است یا 2.
  • مقاومت و کشسانی نایلون: نایلون‌های درجه 2 خیلی راحت کش می‌آیند و در نهایت پاره می‌شوند. این نایلون‌ها حتی از مواد اولیه درجه 3 هستند.
  • مشاهده دانه‌های ریز: وقتی نایلون درجه یک را زیر نور آفتاب قرار می‌دهیم، چیزی مشاهده نمی‌کنیم. این درحالی است که اگر نایلون درجه 2 را زیر نور خوشید قرار دهیم، دانه‌های ریزی را می‌بینیم.

تفاوت نایلون درجه یک و دو

تفاوت نایلون درجه یک و دو براساس کاربرد

برای محصولاتی مانند کیسه‌های زباله از مواد درجه 2 استفاده می‌شود زیرا نیازی به نایلون باکیفیت نیست. استفاده از مواد اولیه درجه 2 به میزان قابل‌توجهی از هزینه‌های تولید کاهش می‌دهد و خطرات چندان برای محیط زیست ندارد. در نهایت باید گفت تفاوت نایلون درجه یک و دو عمدتا به استفاده‌ای که از آن‌ها می‌شود مرتبط است که در ادامه بیشتر بررسی می‌شود:

1- بهداشت و سلامت

استفاده از مواد درجه یک بیشتر در تولید محصولات نایلونی قرار می‌گیرد که از نظر بهداشتی و سلامت اهمیت دارند. برای مثال، برای تولید نایلون‌های بهداشتی یا آن‌هایی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود مانند کیسه فریزر، باید مواد درجه مورد استفاده قرار گیرد، زیرا از نظر سلامتی بسیار اهمیت دارد. به‌کارگیری مواد درجه 2 در تولید این نایلون‌ها باعث خواهد شد صدمات جبران‌ناپذیری به سلامتی انسان وارد شود.

2- کاهش هزینه‌ها

تفاوت نایلون درجه یک و دو به نوع کاربرد آن‌ها نیز برمی‌گردد. در صورتی که نیازی به نایلون درجه یک نیست، با نایلون درجه 2 می‌توان به میزان زیادی هزینه‌های خود را کاهش دهید. مثلا رستوران‌ها، کافه‌ها و آشپزخانه‌های تهیه غذا نیاز به نایلون درجه یک دارند، اما جایی مانند مکانیکی نیازی به مواد باکیفیت نیست و می‌توان از نایلون‌های با کیفیت پایین‌تر هم استفاده کرد و با این کار هزینه‌ها را کاهش داد.

3- کیفیت بسته‌بندی

اگر کیفیت بسته‌بندی اهمیتی ندارد و به تعداد زیادی نایلون احتیاج دارید، می‌توانید از نایلون درجه دوم استفاده کنید که بسیار اقتصادی هستند و هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. اما اگر مقاومت و کشسانی نایلون برای شما اهمیت دارد و کیفیت بسته‌بندی مورد توجه باشد، بهتر است از نایلون‌های با کیفیت عالی استفاده شود. کیفیت مورد انتظار بسته‌بندی از موارد مهم در تفاوت نایلون درجه یک و دو است.

تفاوت نایلون درجه یک و دو

جمع‌بندی

نایلون یک ماده مصنوعی محبوب است که به‌دلیل دوام و تطبیق پذیری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از نایلون می‌شود، گریدهای مختلفی وجود دارد، یعنی درجه 1 و درجه 2. تفاوت نایلون درجه یک و دو در کیفیت و عملکرد آنها نهفته است. نایلون درجه یک کیفیت بالاتری دارد و دوام و عملکرد بهتری دارد، درحالی‌که نایلون درجه 2 کیفیت پایین‌تری خواهد داشت و برای کاربردهای کم تقاضا مناسب‌تر است. توجه به این تفاوت‌ها هنگام انتخاب نایلون برای یک کاربرد خاص برای اطمینان از نتایج مطلوب بسیار مهم است.

منابع

Nylon 

All About Nylon Material: Properties, Types, Pro And Cons, Application

Nylon: Uses, Types, and Materials

5 Types of Nylon and Their Differences, Uses, and Properties

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *