اخبار و مقالات

علائم روی نایلون و پلاستیک چه معنی دارد؟

علائم روی نایلون و پلاستیک چه معنی دارد؟

بدون شک، دفع زباله‌های نایلونی یکی از دغدغه‌های بسیار بزرگ صنعت پلاستیک سازی جهت حفظ محیط زیست است. به همین سبب امروزه بسیاری از این ظروف به صورت قابل بازیافت تولید می‌شوند که می‌توان از روی علامت روی ظروف متوجه این مسئله شد.

اگر شما هم به روی ظروف نایلون و پلاستیک توجه کرده باشید، علامت‌های مختلفی را می‌بینید. قطعاً برای شما هم جای سوال است که بدانید این علائم به چه معنایی هستند و چه اهمیتی دارند. این علامت‌ها در اشکال مختلفی روی محصولات نایلونی و پلاستیکی درج می‌شوند که معنی علائم روی نایلون و پلاستیک متفاوت است.

شما هم در صورت یادگیری علائم این علامت‌ها متوجه مفهوم آن‌ها شده و به درستی از این ظروف استفاده می‌کنید. اهمیت توجه به این علائم بیشتر به سبب حفظ محیط زیست است. البته معنی علائم روی نایلون و پلاستیک هر یک به‌صورت جداگانه مفاهیم متفاوتی دارند که در ادامه در رابطه با آن‌ها توضیحات مفیدتری ارائه می‌دهیم.

اهمیت علائم روی نایلون و پلاستیک

از چالش‌های بسیار مهم در رابطه با ظروف پلاستیکی و نایلونی قابل بازیافت بودن آن‌ها و محافظت از محیط زیست است. پلاستیک انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها را به روش‌های متفاوتی بازیافت می‌کنند و البته امکان بازیافت برخی از آن‌ها نیز وجود ندارد.

برای قابل بازیافت بودن و چگونگی بازیافت انواع پلاستیک، شرکت‌های تولید کننده کدها و علائم مخصوصی را روی آن‌ها درج می‌کنند. این علائم، نشانه نوع رزین پلاستیکی نایلون و پلاستیک مورد نظر است که با شناخت نوع پلاستیک قطعاً بازیافت برای شما راحت‌تر خواهد بود. درصورتی‌که شما با معنی علائم روی نایلون و پلاستیک آشنا باشید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را بازیافت کنید.

علائم روی نایلون و پلاستیک چه معنی دارد؟

علامت PETE

معنی علائم روی نایلون و پلاستیک نظیر علامت PETE به معنای این است که از این نوع پلاستیک برای تولید بطری آب و نوشابه استفاده می‌کنند. پلی اتیلن ترفتالات یکی از پلاستیک‌های خاص با قابلیت بازیافت بسیار سریع و بالا است.

این نوع پلاستیک‌ها را می‌توانید تا حدود ۹۰ درصد بازیافت کنید. در داخل این نوع پلاستیک‌ها تخلخل‌هایی وجود دارد که ممکن است باکتری بتواند به راحتی به داخل آن‌ها نفوذ یابد. به همین سبب این نوع پلاستیک پس از بازیافت برای استفاده مواد داغ و فریز کردن مناسب نخواهد بود و پس از بازیافت از آن‌ها برای تولید قطعات خودرو، تسمه یا کفش ورزشی استفاده می‌کنند.

علامت PS

معنی علائم روی نایلون و پلاستیک نظیر علامت PS بدین معنا است که این نوع پلاستیک جهت تولید ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این نوع پلاستیک قابل بازیافت نیست و معمولاً به سختی آن‌ها را بازیافت می‌کنند. اگر زمانی این نوع پلاستیک بازیافت شود، پس از مرحله بازیافت تنها می‌توان آن‌ها را برای تولید کلید و پریز، عایق حرارتی و یا حتی شانه تخم مرغ به کار برد.

علامت HDPE

پلاستیک‌هایی در بازار وجود دارد که بسیار کدر و سخت هستند که آن‌ها را با نام پلاستیک پلی اتیلن متراکم می‌شناسند. این پلاستیک‌ها با این علامت شناخته می‌شوند که از آن‌ها جهت تولید مایع ظرفشویی و مواد شوینده استفاده می‌کنند. از مهمترین مزایای این پلاستیک‌ها می‌توان به قابل بازیافت بودن سریع آن‌ها اشاره داشت که حتی پس از بازیافت می‌توان آن‌ها را برای تولید بطری و مواد شوینده مختلف به کار برد.

علامت PP

پلاستیک پلی پروپیلن جزو پلاستیک‌های بسیار مطرح و پرکاربردی است که در صنعت تولید مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. معنی علائم روی نایلون و پلاستیک نظیر PP بدین معنا است که از این محصولات جهت تولید ظروف نوشابه، نی و… می‌توان استفاده کرد و بی‌خطر هستند.

علامت PVC

پلاستیک پلی وینیل کلراید یک نوع پلاستیک با قابلیت بازیافت است که نرمی و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. این نوع پلاستیک‌ها را برای تولید انواع بطری‌های روغن و لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند و معمولاً هم در مرحله بازیافت برخی از خواص آن از بین می‌رود.

با توجه به این ویژگی می‌توان گفت پلاستیک پلی وینیل کلراید پس از بازیافت برای تولید محصولات کودک مناسب نخواهد بود. چنانچه در معرض حرارت بسیار بالا قرار بگیرند، مواد خطرناکی از آن انتشار می‌شود که برای سلامتی انسان خطر آفرین است. پس از سوزاندن پلاستیک نوع PVC خودداری کنید.

علامت LDPE

پلاستیک پلی اتیلین سبک جزو پلاستیک‌های پرکاربردی است که همه ما دائما با آن سر و کار داریم. چرا که این نوع پلاستیک به سبب مزایای فراوان آن برای تولید کیسه‌های نایلونی مانند کیسه زباله و حتی بسته‌بندی مواد و محصولات مختلف مانند سلفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پلاستیک نیز قابل بازیافت است و پس از بازیافت از آن برای تولید کفپوش و سطل زباله استفاده می‌کنند. معنی علائم روی نایلون و پلاستیک از نوع LDPE بدین معنا است که این پلاستیک به ندرت بازیافت می‌شود.

علامت گیلاس

معنی علائم نایلون و پلاستیک نظیر علامت گیلاس و چنگال نشان دهنده این است که ظروف جهت نگهداری مواد غذایی با شرایط خاصی به تولید رسیده‌اند. این ظروف برای نگهداری مواد غذایی استاندارد هستند و بسیاری از آن‌ها را می‌توان بازیافت کرد.

علامت سه خط موجی شکل

اگر روی ظروف پلاستیکی و نایلونی علامت سه خط موجی شکل وجود دارد، یعنی شما می‌توانید این ظروف را در داخل مایکروویو قرار دهید. این ظروف در برابر حرارت مقاومت بسیار بالا، مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین سبب طول عمر آن‌ها نیز بیشتر است. البته بسیاری از ظروف پلاستیکی و نایلونی را نه تنها در داخل مایکروویو حتی در داخل فریزر نیز نمی‌توان قرار داد.

جمع‌بندی

هدف از ارائه این مقاله آشنایی با معنی علائم روی نایلون و پلاستیک است که می‌توانید با اکتفا به آن‌ها از ظروف پلاستیکی و نایلونی به درستی استفاده کنید. هر یک از این علامت‌ها معنی و ویژگی‌های خاصی را نشان می‌دهند که بهتر است هنگام خرید یا حتی استفاده از محصولات نایلونی و پلاستیکی به آن‌ها توجه داشته باشید.

در این سایت می‌توانید اطلاعات مفیدتر و کامل‌تری در رابطه با این علائم و نشانه‌های روی ظروف نایلونی و پلاستیکی به دست بیاورید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش انواع نایلون شیرینگ روده‌ای، نایلون مرغی، نایلون دسته موزی و … می‌توانید همین حالا با کارشناسان خبره و توانمند شرکت رنگین پلاست آمل تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *