اخبار و مقالات

انواع نایلون برای کشاورزی و باغداری [7 مدل نایلون کشاورزی]

انواع نایلون برای کشاورزی و باغداری

حفظ کیفیت محصولات کشاورزی یکی از مسائل مهم برای کشاورزان و باغداران است. چرا که عرضه محصولات باکیفیت و مرغوب به بازار باعث جلب مشتریان شده که در نهایت با افزایش بازار فروش کشاورزان و باغداران همراه خواهد بود. ازاین‌رو طی چند سال اخیر بسیاری از فعالان در این عرصه به‌عنوان کشاورزان و باغداران، با استفاده از ابزارهای مناسب تدابیر مناسب را لحاظ نموده‌اند.

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی که افراد عادی حتی فکرش را نمی‌کنند، استفاده از نایلون برای کشاورزی و باغداری است. تنوع بالایی از نایلون برای مصارف مختلف کشاورزی در بازار موجود است که متناسب با کاربری خاصی مورداستفاده است.

نایلون برای کشاورزی و نقش و مفید آن

جالب است بدانید با به‌کارگیری ابزاری به این سادگی، تحول گسترده در صنعت کشاورزی در همه جای دنیا ایجاد شده است. حدود ۲۰ سال است که از نایلون به‌عنوان یک ابزار مهم و کاربردی در کشاورزی و باغداری استفاده می‌شود.

نایلون برای کشاورزی و باغداری

در حال حاضر انواع مختلفی از نایلون با کاربردهای مختلف برای این منظور تولید می‌شود. نایلون‌های کشاورزی که بر پایه پلی‌اتیلن تولید می‌شوند، متناسب با کاربری‌های مختلف در این زمینه هستند. انواع نایلون برای کشاورزی و باغداری به شرح زیر است:

1- نایلون گلخانه‌ای

یکی از روش‌های نوین کشاورزی برای مناطق مختلف و آب‌وهوای گوناگون، پرورش محصولات کشاورزی در گلخانه است. استفاده از این روش در کشاورزی باعث شده که کشاورزان قادر به پرورش محصولات متنوع در خارج از فصل آن باشند. همین امر باعث تنوع محصولات خارج فصل و سودآوری بالا برای کشاورزان و باغداران در این زمینه شده است.

این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با ایجاد شرایط مناسب برای پرورش این محصولات. تامین نور کافی، رطوبت و دمای مناسب برای رشد بهتر گیاه همه با استفاده از نایلون‌های مخصوص گلخانه‌ای برای فعالان در این زمینه فراهم شده است.

2- نایلون مالچ

این نوع از نایلون برای کشاورزی و باغداری دارای جنسی سبک و نرم است که می‌توان برای پوشش خاک از آن استفاده کرد. استفاده از مالچ که به خاک‌پوش نیز معروف است، باعث می‌شود خاک و ریشه گیاهان کاشته شده در برابر آسیب باران، سله‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش مصون بماند.

3- نایلون ضدعفونی خاک

خاک نیز مانند بدن انسان در صورت عدم مراقبت در معرض انواع میکروب‌ها و بیماری‌ها قرار می‌گیرد. به همین دلیل کشاورزان و باغداران قبل از کشت محصول، اقدام به ضدعفونی‌کردن و میکروب‌زدایی خاک می‌نمایند.

استفاده از روش‌های شیمیایی و انواع سموم و آفت‌کش‌ها جزو مواردی است که از گذشته مرسوم بوده است، اما بسیاری از فعالان در این عرصه استفاده از روش طبیعی را برای این منظور مناسب‌تر می‌دانند. به همین دلیل با استفاده از نایلون مخصوص ضدعفونی خاک و کشیدن آن بر روی بستر خاک، به این کار مبادرت می‌ورزند.

تحت این شرایط نور خورشید باعث تولید بخار آب داغ زیر نایلون شده که منجر به پاک‌سازی خاک از آفت‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌های غیرمفید و انواع بیماری‌ها می‌شود.

4- نایلون آبیاری

این نایلون برای کشاورزی و باغداری به‌منظور آبیاری‌کردن و مدیریت آب مورداستفاده است. آبیاری قطره‌ای و استفاده از این نایلون برای آبیاری علاوه بر مصرف بهینه آب، باعث سهولت و راحتی کشاورزان در انجام این امور می‌شود.

با استفاده از این نایلون رطوبت در قسمت ریشه گیاهان حفظ شده و باعث جذب بهتر مواد مغذی توسط گیاه خواهد شد. ضمن اینکه با استفاده از این ابزار و بسته‌شدن فضای دور گیاه، مانع از تبخیر شده در نتیجه به صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کمک بسیاری می‌کند.

5- نایلون سیلویی

از این نوع نایلون برای کشاورزی و باغداری به‌منظور بسته‌بندی علوفه در صنعت دامپروری استفاده می‌شود. نایلون سیلاژ نام دیگر این نوع محصول است که به‌منظور تامین غذای دام در فصول سرد سال مورداستفاده قرار می‌گیرد. با به‌کارگیری این محصول برای بسته‌بندی علوفه دامی، مانع از عبور نور خورشید به داخل نایلون شده و باعث حفظ کیفیت و طول عمر بیشتر علوفه‌ها خواهد شد.

6- نایلون کشت نهال

با استفاده از این نایلون کار کشت نهال با صرفه اقتصادی بسیاری همراه خواهد بود. چرا که کشاورزان و باغداران که قصد کشت محصول در حجم بالا را دارند با استفاده از این نایلون‌ها که حکم گلدان‌های پلاستیکی را دارد، کار پرورش گیاه را تا زمان بهره‌وری برعهده دارند.

7- نایلون یووی دار

این نایلون برای کشاورزی و باغداری کار فیلتراسیون تشعشعات مضر نور خورشید را انجام می‌دهد. در واقع این نوع نایلون مانع از عبور اشعه‌های مضر خورشید مثل اشعه ماوراء بنفش به گیاهان می‌شود. در نتیجه شاهد رشد بیشتر و کیفیت بالای محصولات کشاورزی خواهیم بود.

در تولید این نایلون‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مواد آنتی یووی یا مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش است. همین امر باعث می‌شود که علاوه بر تولید محصولات باکیفیت، دوام و طول عمر این تجهیزات بیشتر شود.

نایلون برای کشاورزی و باغداری

بهترین نایلون برای کشاورزی و باغداری

در حال حاضر نایلون‌های مختلفی با کارایی‌های متفاوت تولید می‌شود. استفاده از مواد گوناگون در تولید این تجهیزات کشاورزی باعث طول عمر و کیفیت بالای این تجهیزات در شرایط آب‌وهوایی مختلف شده است. ضمن اینکه باعث خلق روش‌های نوین پرورش محصولات متنوع کشاورزی شده است.

کاربردهای متنوع این نایلون‌ها نیز باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها، سهولت و راحتی در انجام امور کشاورزی، تولید محصولات متنوع باکیفیت و… شده است. به‌طوری‌که با استفاده از هر یک از انواع نایلون برای کشاورزی و باغداری شاهد کارایی‌های متنوع آن در آبیاری، ضدعفونی‌کننده خاک، پوشش‌دهنده، کاشت انبوه، بسته‌بندی و… هستیم.

به همین دلیل نمی‌توان یک نوع خاص را به‌عنوان بهترین نوع نایلون انتخاب نمود. چرا که با استفاده از هر گزینه در بخش‌های مختلف شاهد خدمات ویژه این تجهیزات کارآمد در صنعت کشاورزی هستیم.

جمع‌بندی

استفاده از تجهیزات و ابزار در صنایع مختلف باعث پیشبرد بهتر کارها و کیفیت محصولات تولیدی شده است. کشاورزی نیز به‌عنوان یک صنعت مهم در استفاده از این تجهیزات از سایر صنایع عقب نمانده و با به‌کارگیری تکنولوژی در کنار نکات مهم کشاورزی، باعث خلق محصولات متنوع و باکیفیت حتی در خارج از فصل شده است.

یکی از این ابزار مهم و کاربردی که حدود ۲۰ سال است با اشکال مختلف پا به عرصه صنعت کشاورزی گذاشته، نایلون است. استفاده از انواع نایلون برای کشاورزی و باغداری علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها، باعث تولید محصولات باکیفیت کشاورزی شده است. در تولید برخی از این نایلون‌ها به‌گونه‌ای عمل شده که در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید و اثر منفی آن بر روی گیاهان مختلف بسیار کاربردی عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *