اخبار و مقالات

آشنایی با کاربردهای نایلون در صنعت پست

آشنایی با کاربردهای نایلون در صنعت پست

در گذشته بسیاری از مرسولات پستی تحت عواملی همچون رطوبت و ضربه‌های متعدد دچار آسیب و خرابی می‌شدند. به‌طوری‌که گاهی با باز کردن جعبه‌ای که مدت‌ها برایش انتظار کشیده بودیم با محتویات شکسته یا نم‌گرفته مواجه می‌شدیم! با گذر زمان و گسترش استفاده از نایلون، بسته‌های پستی دچار تحولات سازنده‌ای شدند که خیال افراد را از بابت سالم رسیدن مرسوله موردنظر تا حد زیادی راحت می‌کردند.

نایلون مناسب پست مرسولات، لایه‌ای به جنس پلی‌اتیلن است که در ترکیب با پاکت‌ها و جعبه‌های کاغذی، بسته‌بندی متفاوتی ایجاد می‌کند که در ادامه به توضیح مفصل‌تری از آن خواهیم پرداخت.

نایلون در پست چه کاربردهایی دارد؟

شیوه آماده‌سازی و ارسال مرسولات پستی از گذشته تا به امروز تفاوت‌های بسیاری داشته است. باتوجه‌به اینکه این روزها با بسته‌های پستی با ارزشی همچون محصولات دیجیتال مدارک هویتی و … مواجه هستیم شیوه بسته‌بندی قدیمی جای خود را به استفاده از بسته‌بندی‌های جدید داده‌اند که از جهات مختلفی ایمن‌تر از نمونه‌های قدیمی هستند.

اصلی‌ترین جز بسته‌بندی‌های مذکور لایه‌های نایلونی است که نقش مؤثری در ایمن‌سازی پاکت‌ها و جعبه‌های مرسولات پستی ایفا می‌کند پاکت‌های نایلون‌دار ترکیبی از پاکت‌های ساده مقوایی به همراه لایه‌ای از پلی‌اتیلن مقاوم و ضد آب هستند که درعین‌حال وزن اندکی دارند و در سایزهای مختلفی تولید و استفاده می‌شود.

آشنایی با کاربردهای نایلون در صنعت پست

انواع پاکت‌های پستی نایلونی

دسته‌بندی انواع بسته‌های پستی نایلون‌دار بر اساس کاربرد آن‌ها یا به عبارت بهتر نوع مرسوله پستی انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- پاکت‌های حباب‌دار

نایلون‌های حباب‌دار در گذشته نیز به‌عنوان ضربه‌گیر روی محصولات حساس و شکننده مورداستفاده قرار می‌گرفتند. بر همین اساس استفاده لایه‌ای از آن‌ها به همراه پاکت‌های ساده کاغذی یک بسته‌بندی محکم و ضد آب ایجاد می‌کند که از مرسوله موردنظر در برابر ضربه و نفوذ آب محافظت خواهد کرد. از این نوع پاکت‌ها اغلب در انتقال محصولات دیجیتال و محصولات شکستنی استفاده می‌شود.

2- پاکت‌های متالایز

 ساختار پاکت‌های متالایز به‌گونه‌ای طراحی شده که برای مرسولات پستی مهمی همچون مدارک هویتی، کارت‌های بانکی و… مناسب باشند. این پاکت‌ها ساخته شده از سه‌لایه کاغذ، پلی‌اتیلن و متالایز هستند. استفاده متالایز در این نوع پاکت سبب بالارفتن ضریب امنیتی مرسوله خواهد شد. اگرچه این محصولات قابلیت جذب ضربه را ندارند؛ اما در برابر پارگی مقاوم بوده و ضد اشعه هستند.

3- پاکت‌های لمینه مشکی

 برخلاف دو محصول قبلی نایلون مورداستفاده در این پاکت‌ها مشکی رنگ بوده و مناسب انتقال مرسولات حساس به نور و گرما هستند، مواردی همچون عکس‌ها و فیلم‌های پزشکی. از طرفی خاصیت ضد آب بودن نایلون سبب می‌شود تا مرسوله موردنظر در برابر نفوذ آب ایمن باشد.

4- پاکت پنجره‌دار

 یکی دیگر از کاربرد نایلون در پست استفاده از آن در پاکت‌های پنجره‌دار است. این دسته از پاکت‌ها اغلب در انتقال مرسوله‌هایی با کاربرد اداری مورداستفاده قرار می‌گیرند. ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که در قسمت رویی پاکت یک نوار پلاستیکی شفاف وجود دارد که امکان رویت اطلاعات داخل پاکت را فراهم می‌کنند.

5- پاکت‌های نایلون مشکی

پاکت‌های نایلون مشکی مانند پاکت‌های لمینه متشکل از یک لایه نایلون مشکی ضخیم هستند که جهت انتقال مرسوله لات نیازمند حریم شخصی بیشتر به کار گرفته می‌شوند؛ بدین معنی که ارسال مدارک شخصی همچون اسناد، اوراق محرمانه، چک، وجه نقد و‌… با این پاکت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. مهم‌ترین وجه تفاوت این پاکت‌ها با پاکت‌های لمینه مشکی آن است که در پاکت‌های نایلون مشکی یک‌لایه “مجزا” از نایلون ضخیم وجود دارد که استحکام مرسوله موردنظر را افزایش خواهد داد.

آشنایی با کاربردهای نایلون در صنعت پست

کاربرد نایلون در پست و کارتن‌های بسته‌بندی

 ارسال بسته‌های سنگین و بزرگ مستلزم به‌کارگیری جعبه‌های پستی هستند. در این زمان جهت بالابردن ایمنی مرسوله پستی می‌توان از نایلون‌های حباب‌دار جهت گرفتن ضربات احتمالی و جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده کرد.

جمع‌بندی

با گسترش نقل‌وانتقال مرسولات پستی متعدد ایمن‌سازی پاکت‌ها و جعبه‌های ارسال مرسوله اهمیت بیشتری پیدا کرد. در این زمان با کمک صنعت پلاستیک و به‌کارگیری نایلون‌های پلی‌اتیلن بسته‌هایی جدید تولید شد که از مرسوله موردنظر در برابر آب و ضربه محافظت کند.

کاربرد نایلون در پست منجر به تولید محصولاتی همچون پاکت‌های حباب‌دار، متالایز، لمینه مشکی و… شد که هریک دارای ویژگی‌های به‌خصوص برای انتقال محصولات مختلف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *